Social Media και Βιομηχανία

Παλιότερα ένα προϊόν μπορούσε να καταλήξει στα χέρια μας μετά την παρότρυνση και τα θετικά σχόλια του κύκλου συναναστροφής μας. Πλέον αυτό γίνεται και από τα social media που αποτελούν το νέο word of mouth. Η συνεχώς αυξανόμενη χρήση τους σε συνδυασμό με την εμπορικότητα των smart devices επιταχύνουν κατακόρυφα την ροή και τον όγκο των πληροφοριών.

9094990793_262f7bab4b_o

Οι εταιρίες ήταν αδύνατον να παραμείνουν αμέτοχες σε αυτήν την νέα τάση, αντίθετα έχουν επενδύσει σε παντός είδους social media. Στην περίπτωση της Νintendo αυτό άργησε να γίνει αλλά πλέον σήμερα είναι αρκετά ενεργή με επίσημους λογαριασμούς όπως στα twitter, facebook, twitch και youtube. Μάλιστα στο τελευταίο, η Nintendo of America βρίσκεται τώρα στους 1,5 εκατομμύρια συνδρομητές με το αντίστοιχο της Microsoft στα περίπου ίδια επίπεδα ενώ της Sony να έχει ξεπεράσει τα τέσσερα εκατομμύρια συνδρομητές.

Η Nintendo έχει επενδύσει αρκετά στο youtube: Nintendo Minute, Nintendo Direct, Nintendo Play και άλλα συνάπτουν ένα σύνολο απευθείας ενημέρωσης και προβολής.


Το φθηνό marketing

Τα social media αποτελούν για την βιομηχανία (και όχι μόνο) ένα δώρο από το πουθενά. Η προώθηση προϊόντων τους μέσα από την συγκεκριμένη δίοδο είναι εύκολη, τάχιστη και -πάνω από όλα- με μηδενικό κόστος σε σχέση με τα συμβατικά μέσα. Μάλιστα, τα τελευταία χρόνια έχουν προχωρήσει σε βαθύτερο επίπεδο αφού συνεργάζονται και με τους youtubers. Το τελευταίο είναι κάτι που θέλω να σταθώ περισσότερο και για αυτό θα παρουσιάσω διάφορα παραδείγματα.

Ο Lamarr Wilson είναι γνωστός στο youtube για τα ξεπακεταρίσματα του και το προσωπικό του στυλ. Το κανάλι του μετρά περίπου 650 χιλιάδες συνδρομητές και πολλές εταιρίες στέλνουν τα προϊόντα τους για να έχουν μια προβολή από το κανάλι του:

Ο Lamarr δεν χάνει την ευκαιρία να ξεσκίζει εκστασιασμένος τα περιτυλίγματα των προϊόντων.

Η διασημότερη κατηγορία είναι οι gamers που μεταφορτώνουν τα παιχνίδια που παίζουν αποκομίζοντας μεγάλα ποσά. Αποτέλεσμα είναι ολοένα και περισσότεροι να επενδύουν χρόνο και χρήμα έχοντας όνειρο και ελπίδα να αυξήσουν τους συνδρομητές τους. Δεν θα αναφέρω περισσότερα πάνω σε αυτό, δείτε απλά το παρακάτω βίντεο:

Οι φάτσες αυτές κερδίζουν εκατομμύρια από τις διαφημίσεις.

Τέλος υπάρχουν και αυτοί που κάνουν λίγο από όλα ή κάποια από αυτά (παρουσιάσεις, streaming, νέα, ξεπακεταρίσματα) προσπαθώντας παράλληλα να δημιουργήσουν μια προσωπική νότα στο κανάλι τους που θα τους ξεχωρίσει από τους χιλιάδες «ανταγωνιστές» τους.

Το κανάλι OBE1plays έκλεισε συνεργασία με την Nintendo και πλέον απολαμβάνει την υποστήριξη της εταιρίας σε προϊόντα και νέα. Ακόμα και με μόλις 16 χιλιάδες συνδρομητές (για την ώρα) οι εταιρίες δείχνουν να επενδύουν γιατί δεν τους κοστίζει τίποτα.

Αν όλα αυτά σας φαίνονται περίεργα τότε να σας θυμίσω πως οι εταιρίες πλέον καλούν τους youtubers σε εκδηλώσεις, παρουσιάσεις των νέων τους προϊόντων ενώ κλείνουν ακόμα και συμβόλαια μαζί τους για την προώθηση τους. Γιατί να μην το κάνουν άλλωστε όταν τα κανάλια τους έχουν εκατομμύρια συνδρομητές;


Η «αντεπίθεση» των ιστότοπων

Οι αλλαγές αυτές οδήγησαν σε βαθιές ανακατανομές στον διαμοιρασμό των χρημάτων που προορίζονται από την εκάστοτε εταιρία για την προώθηση  των προϊόντων τους με αποτέλεσμα να υπάρξουν και οι ανάλογες «αντιδράσεις» από τους άμεσα διαπλεκόμενους.

YouTuber: Yes, we get paid to promote games, but we should tell you about it – 25 Ιανουαρίου, 2014
Here’s how not to contract with YouTubers to cover your game – 10 Οκτωβρίου, 2014
It’s not just Microsoft: EA pays YouTube personalities to promote new games – 21 Ιανουαρίου, 2014

Φυσικά σήμερα δεν γίνεται ο ίδιος ντόρος επειδή υπάρχει ένα διαπλεκόμενο σύστημα που ξέρει να επιβιώνει. Αντιδρούντες και μη επέλεξαν να σιωπήσουν, η απεγνωσμένη προσπάθεια να αμαυρώσουν το συγκεκριμένο κομμάτι προώθησης έπεσε στο κενό. Επιδίωξαν να περιοριστεί η χρηματοδότηση προς τα συγκεκριμένα μέσα, όμως τα social media είχαν μπει για τα καλά στο παιχνίδι. Οι γνωστοί ιστότοποι που καλύπτουν το αγαπημένο μας χόμπι είναι μέρος του συστήματος και, όπως είναι γνωστό, δεν τα χτυπάς το χέρι που σε ταΐζει.

Αναγκαστικά οι ιστότοποι στράφηκαν με την σειρά τους σε κάθε είδους προβολής μέσω social media αλλά η ζημιά έχει ήδη γίνει. Μάλιστα υπήρξαν ακόμα και αυτοί που αποχώρησαν από μεγάλα μέσα και δημιούργησαν δικά τους κανάλια βλέποντας πως υπάρχει μια αναπτυσσόμενη δυναμική. Μια τέτοια περίπτωση είναι και ο Greg Miller που δεν έχασε την ευκαιρία να φτιάξει το δικό του κανάλι.

Ο Greg Miller παραλαμβάνει το βραβείο του Trending Gamer, μια κατηγορία που δημιουργήθηκε για καθαρά θέματα προβολής και αναγνώρισης των social media. «Εντελώς τυχαία» το παραλαμβάνει από τον πρόεδρο της Sony Interactive Entertainment, όπως τουλάχιστον ονομάζεται τώρα. Τα συγκεκριμένα βραβεία αποτελούν και τον ορισμό της διαπλοκής αφού τα μεγάλα κεφάλια επί σκηνής ανακοίνωναν νικητές τα δικά τους παιδιά ενώ τα βραβεία -επί των πλείστων- πήγαιναν στους χορηγούς της όλης διοργάνωσης…

Ένα άλλο πρόσφατο παράδειγμα της δυναμικής των social media είναι και το πρόσφατο κλείσιμο του gametrailers το οποίο παρά επεκτάσεις του προς αυτόν τον τομέα όπως τα youtube, twitch τελικά δεν κατάφερε να σταθεί όρθιο στα νέα δεδομένα.

Ο διαμοιρασμός της προώθησης σε ένα ευρύτερο φάσμα είχε αποτέλεσμα να επηρεαστούν οι ειδήσεις και τα αποκλειστικά νέα. Ακόμα και οι εταιρίες χρησιμοποιούν απευθείας τα social media, όπως το twitter, τόσο για να προβούν σε ανακοινώσεις όσο και να έρθουν σε μια απευθείας επικοινωνία με τους καταναλωτές. Ως συνέπεια οι ιστότοποι έχουν χάσει την παλιά τους αίγλη, σήμερα αποτελούν περισσότερο μέσο συγκέντρωσης των ειδήσεων και λιγότερο αποκαλύψεων και αποκλειστικών πληροφοριών. Αν μάλιστα συνυπολογίσουμε ότι ανεβάζουν biteclick ειδήσεις και άρθρα, ότι αναπαράγουν φήμες χωρίς καν να τις επαληθεύσουν ενώ αποτελεί μέρος της δουλειάς τους ή ακόμα να χρησιμοποιούν τα social media ως πηγή ειδήσεων καταλαβαίνουμε σε τι χάλι έχουν περιέλθει. Φυσικά όλα αυτά δεν σημαίνουν πως δεν υπάρχει χώρος ή ότι θα διαλυθούν, όσο έχουν υψηλή επισκεψιμότητα οι εταιρίες θα τους χρησιμοποιούν ως μέσο προβολής.

Ακόμα και σχόλια σαν και αυτό γίνονται αντικείμενο σχολιασμού και είδησης. *Ευχαριστώ Spencer, μόλις μου έδωσες ιδέα για μελλοντικό άρθρο.

Τέλος έχω παρατηρήσει πως τα τελευταία χρόνια τα σχόλια έχουν μειωθεί στην ανάρτηση της εκάστοτε είδησης, πιθανόν και αυτό να είναι μέρος της επίπτωσης των social media. Ο διαμοιρασμός απόψεων, συζητήσεων, σχολιασμών αλλά και ειδήσεων με το πάτημα ενός πλήκτρου δημιούργησε «κύκλους» όπου ο εκάστοτε χρήστης μπορεί να έρθει σε επαφή αποκλειστικά με άτομα ενδιαφέροντος του. Αντί λοιπόν να πετάνε ένα σχόλιο ανάμεσα σε δεκάδες ή και εκατοντάδες άλλα προτιμούν το πράξουν μέσα σε ένα δικό τους κύκλο. Επίσης μην ξεχνάμε πως μέρος των σχολίων απορροφούν και οι πρωταγωνιστές, όπως οι youtubers.


Directly to You

Οι εταιρίες θέλουν να προβληθούν απευθείας στο κοινό και αυτό θυμίζει την Nintendo με τα Direct και Digital Events αλλά και τα Smash Tournament, Nintendo World Championships στις δύο τελευταίες Ε3 αντίστοιχα. Η Bethesda επίσης δήλωσε παρόν στην περσινή Ε3 ενώ ήδη γνωρίζουμε ότι θα παραστεί και φέτος. Ακόμα η κίνηση της ΕΑ να είναι εκτός της φετινής Ε3 και να προτιμήσει δικιά της παρουσίαση (ΕΑ Play) επαληθεύει τα παραπάνω. Το ίδιο στοχεύουν και οι Disney, Wargaming με ανακοίνωση που ακολούθησε αργότερα.

Nintendo-E3-2014-plans

Η καλύτερη Ε3 παρουσίαση της Nintendo μέσα από μια σειρά αποτυχημένων παρουσιάσεων, συμπεριλαμβανομένης και της περσινής (2015). Μάλιστα η Nintendo κυριάρχησε και στα social media,  η καταμέτρηση τους δείχνει και την σημαντικότητα τους. Τότε ακολούθησαν πολλές τραγικές συζητήσεις για το «λάθος» της εταιρίας να μην παραστεί στην Ε3. Είχαν συμβάλει και οι μεγάλοι ιστότοποι παίζοντας το «χαλασμένο τηλέφωνο». Ενώ η επίσημη ανακοίνωση επισήμανε πως μόνο η παρουσίαση θα αντικατασταθεί από μαγνητοσκοπημένη προβολή αυτοί ανέβαζαν ειδήσεις πως δεν πρόκειται να παρευρεθεί εξολοκλήρου. Σήμερα αυτή η επιλογή δείχνει αρκετά ορθή μαζί με τα Nintendo Direct.


Το εταιρικό social media και τα λάθη

miiverse

 

Η Nintendo σε αυτήν την γενιά (*περίοδος WiiU) δημιούργησε μια εξαιρετικά πρωτοποριακή υπηρεσία, το miiverse. Ουσιαστικά πρόκειται για το social δίκτυο της εταιρίας που όμως είναι περισσότερο κλειστό και με αυστηρούς νόμους μιας και δεν μπορεί να γράφει ο καθένας ότι του κατέβει. Το τελευταίο είναι λογικό αφού η Nintendo πρέπει να προστατεύσει και την υπηρεσία της αλλά και τις μικρότερες ηλικίες.

 Παρά τις όποιες προσπάθειες δεν σημαίνει πως λείπουν και τα «ευτράπελα.» 

Το miiverse εν συντομία δίνει την δυνατότητα στους παίκτες σχολιασμού των παιχνιδιών, ανταλλαγής μηνυμάτων μεταξύ φίλων, δημιουργίας προφίλ, παρακολούθηση των αναρτήσεων άλλων χρηστών της επιλογής τους και άλλα. Επίσης υπάρχουν μηνύματα από τους developers που είτε παρουσιάζουν το παιχνίδι τους είτε ζητούν τις γνώμες των παικτών ώστε να προχωρήσουν σε βελτιώσεις.

 

miiverse 02
Υπάρχουν ακόμα και συνεντεύξεις.

Οι δυνατότητες εξέλιξης είναι άπειρες τόσο σε επίπεδο μάρκετινγκ όσο και σε επίπεδο επικοινωνίας μεταξύ των εταιριών/χρηστών αλλά και των χρηστών μεταξύ τους. 

miiverse 03
Το miiverse αναβαθμίζεται παροδικά από την έναρξη λειτουργίας του.

Η Nintendo από την άλλη δεν έχει συνδυάσει τα social media με το miiverse. Το παράξενο είναι πως η wed έκδοση του miiverse δίνει αυτήν την δυνατότητα κάτι που η αντίστοιχη έκδοση του WiiU δεν το επιτρέπει. Έχουν μείνει πίσω στην συνεργασία social media/υπηρεσιών όταν άλλες εταιρίες το έχουν εκμεταλλευτεί περισσότερο όπως προσφέροντας twitch app στο λειτουργικό τους ή ακόμα δίνοντας την δυνατότητα να ανεβάσουν οι κάτοχοι τους τα achievements τους στους social media λογαριασμούς τους.

New Picture
H pc έκδοση του miiverse μας δίνει την δυνατότητα να διαμοιραστούμε τόσο τα δικά μας σχόλια όσο και τρίτων.

Προφανώς αυτό το κομμάτι αναμένεται να λυθεί με την έλευση των νέων συστημάτων τα οποία θα τρέχουν το νέο ενοποιημένο λειτουργικό. Υποθέτω ότι θα το εξελίξουν την συνεργασία ακόμα περισσότερο μέσα από την πλατφόρμα που σχεδιάζουν σε συνεργασία με την DeNA. Και πως να μην γίνει άλλωστε όταν η ίδια η πλατφόρμα δείχνει αρκετά υποσχόμενη επομένως περιμένω να ακούσουμε πάρα πολλά. Εξάλλου η συνεργασία με την DeNA το εξασφαλίζει, όμως για να μην επαναλαμβάνω τα ίδια μπορείτε να  διαβάσετε στα περισσότερα στα παρακάτω άρθρα:

Η νέα πλατφόρμα της Nintendo σε συνεργασία με την DeNA. To όραμα της Nintendo σχετικά με το νέο οικοσύστημα
Nintendo Account & My Nintendo: Ανάλυση και Κριτική

Ενημέρωση 03/03/2018: H Nintendo δεν έχει κυκλοφορήσει το miiverse στο Nintendo Switch. Είναι άγνωστο ακόμα αν θα προσφέρει μια ανανεωμένη παρόμοια υπηρεσία. Προς το παρόν το σύστημα προσφέρει την δυνατότητα screenshot και video μικρής διάρκειας που μπορούν να ανέβουν στους λογαριασμούς facebook kai twitter του εκάστοτε χρήστη. Ίσως τελικά η Nintendo να αποφάσισε ότι δεν υπάρχει ιδιαίτερο νόημα πίσω από ένα κλειστό σύστημα όπως το miiverse.

Ένα ακόμα κομμάτι που η Nintendo σφάλει είναι η πολιτική προβολής περιεχομένου των παιχνιδιών της στο youtube. Η εταιρία ζητάει ποσοστά επί των κερδών των διαφημίσεων κάτι που φυσικά εξόργισε τους youtubers, αν και οι δημοφιλέστεροι δεν ασχολούνται με τα παιχνίδια της. Έτσι κατά το 2015 ανακοινώθηκε το Nintendo Creators Program που έκαναν αρκετούς αρθρογράφους, όπως του forbes, να απορούν. Σήμερα το πρόγραμμα συνεχίζει ακάθεκτο στις συγκεκριμένες χώρες που είναι ενεργό.

nintendo creator
Το πρόγραμμα σε καμία περίπτωση δεν δημιούργησε βάσεις για την αύξηση της προβολής παρά μόνο των αντιδράσεων.

Συμπεράσματα

Τα Social Media είναι εδώ για να μείνουν και οι αντιπρόσωποι τους έχουν ριζώσει αρκετά μέσα στο σύστημα ώστε χαίρουν πλεονεκτημάτων. Βέβαια σε ένα τέτοιο σύστημα που ο καθένας, μέσω της δημοτικότητας του, μπορεί να εκφράσει την όποια άποψή του δημιουργούνται και προβλήματα. Ίσως για αυτό η Nintendo επέλεξε να δημιουργήσει και το Creator Program ώστε για παράδειγμα να περιορίσει όσους παίζουν τα παιχνίδια της και την ίδια στιγμή χρησιμοποιούν χυδαίες εκφράσεις.

Άλλο σημείο είναι η αύξηση της ταχύτητας μετάδοσης των πληροφοριών και κατά συνέπεια και του όγκου, όπως αναφέρθηκε και στην αρχή του άρθρου, κάνοντας τα πράγματα πολύ δυσκολότερα για τις εταιρίες. Μια λάθος κίνηση, ένα ευτράπελο σε μια παρουσίαση, μια κακή στιγμή ή κακή διατύπωση μπορεί να οδηγήσει σε μια θύελλα αρνητικών σχολίων σε κλάσματα του δευτερολέπτου. Αν βλέπεται πως η Nintendo κρατάει τα χαρτιά της ερμητικά κλειστά για το ΝΧ πέρα από τον έντονο ανταγωνισμό προσθέστε και τα social media, ειδικά αν θυμηθούμε και τα ευτράπελα των πρώτων παρουσιάσεων του WiiU τότε δεν χρειάζεται να επισημάνω τίποτα περισσότερο.

Λόγω της αμεσότητας, οι εταιρίες προγραμματίζουν την ροή των πληροφοριών. Έχετε προσέξει πως υπάρχουν ειδήσεις κάθε εβδομάδα με την Nintendo να μην αποτελεί εξαίρεση. Οι εταιρίες έχουν εμβαθύνει αρκετά τον προγραμματισμό τους ώστε να προσφέρουν μια σταθερή ροή ειδήσεων σχετικά με τα προϊόντα τους σε συνεργασία με όλα τα τμήματα τους ανά τον κόσμο.

Τα Social Media είναι «επιστήμη» και με τους όποιους κινδύνους περικλείονται δεν παύουν να είναι για τις εταιρίες ένα δώρο προώθησης. Περιμένω οι σχέσεις να αναπτυχθούν περαιτέρω μέσα από τις πλατφόρμες και τα οικοσυστήματα που σχεδιάζουν ή θα αναγκαστούν να σχεδιάσουν οι εταιρίες, εξάλλου και τα δύο έχουν κοινούς στόχους. Περισσότερα σχετικά στο επόμενο άρθρο Οικοσυστήματα και Πλατφόρμες: Μονόδρομος για το Μέλλον.

H Ubisoft US προωθεί το Far Cry Primal στο Youtube συνθέτοντας μια παρουσίαση (εντελώς τυχαία) από αντιδράσεις youtubers.

 

Ενημέρωση 04/06/2013Popular YouTubers scrutinized over Counter-Strike gambling scandal. Και αυτό είναι μόνο ένα από όσα βγήκαν στην φόρα από τότε που αναρτήθηκε το άρθρο. Απλά οι μεγάλοι ξέρουν πως να κρύβονται.